Fotocredits: Sjoerd Derine.

REMLA; indrukwekkend dansconcert over de
zoektocht naar onze roots.

Danser Redouan Ait Chitt, artiestennaam Redo, heeft een Marokkaanse vader, danser en choreograaf Denden Karadeniz heeft Koerdische wortels. Ze kenden elkaar al uit de breakdance wereld, waar ze veel tegen elkaar hebben gebattled. Nu staan ze samen in de bijzondere autobiografische dansvoorstelling ‘REMLA’, begeleid door het Amsterdams Andalusisch Orkest dat Arabische muziek speelt in interactie met de dansers.

Innerlijke reis
Remla betekent zand in het Arabisch. “Zand verwijst naar de Arabische, nomadische volkeren, waar onze roots liggen, maar de symboliek van zand is universeel. Zand reist over de hele wereld, het is veelzijdig, als er water bij komt wordt het hard en je hebt drijfzand, maar zand is ook ongrijpbaar”, zegt Redo. “Zand symboliseert de fysieke reis en de innerlijke reis die we allemaal maken, de zoektocht, de ups en de downs. Zand is, metaforisch gezien, als het leven.”

Verbinding binnen de verschillen

REMLA gaat over de zoektocht naar de roots van de dansers. De vragen die centraal staan zijn: wat verbindt ons en waarin zijn we verschillend? En; zijn we wel écht zo verschillend?

“Vroeger verzette ik me tegen de muziek die mijn vader in de auto opzette, daarom is het ook zo bijzonder omer nu, als breakdanser op Arabische muziek te dansen. Ik heb het nu helemaal omarmd. Je kunt er verrassend veel mee, en het is onderdeel van wie ik ben,” vertelt Redo “Ineens begrijp ik veel beter hoe mijn vader zich heeft gevoeld.” 

Denden is volbloed Koerdisch maar zijn leven bestond uit hiphop dansen en battlen tegen andere dansers op de dansvloer, iets wat binnen zijn cultuur niet heel gewoon is. “Als je ouder wordt ga je toch vragen stellen over je afkomst, over bepaalde karaktertrekken die je hebt. Het maken van deze voorstelling heeft me dichter bij mijn bron gebracht.”

Universele boodschap
Als je zoekt naar de overeenkomsten in de verschillen, dan komt er iets heel moois uit, vinden Redo en Denden. 

Dingen die je niet bij elkaar zou verwachten, blijken toch heel goed samen te kunnen. Redo: “Deze voorstelling is voor  iedereen. Ook voor jongeren die worstelen met wie ze zijn en hun identiteit. Wees er trots op, luister naar elkaar en laat ruimte vrij voor elkaars verschillen. Dan til je elkaar tot een hoger niveau. Dat is de universele boodschap van deze voorstelling. Ik denk dat heel veel verschillende culturen dit moeten zien. Het raakt iedereen.”

Water en vuur
De muzikanten – uit Palestina, Syrië, Marokko en Nederland- en de dansers zijn een mix van culturen en
bewegen en spelen ook zeer verschillend. Redo werd in 2019 landelijk bekend toen hij dansprijs De Zwaan
ontving voor ‘meest indrukwekkende dansprestatie’. Redo heeft geen standaard danslichaam, maar werd
geboren met een aantal fysieke uitdagingen. De jury van De Zwaan roemde onder meer zijn enorme wilskracht
en noemde Redo een ‘uitzonderlijke bewegingskunstenaar.’ Redo beweegt schijnbaar moeiteloos over het
podium, als water, met krachtige uitspattingen.

“De zoektocht naar je plek in je familie en de maatschappij is universeel.”

“Wij dansen als water en vuur,
maar je hebt alle elementen nodig om tot een perfect geheel te komen.”

Denden, onlangs genomineerd voor de Innovatieprijs op de Nederlandse Dansdagen in Maastricht, is een zeer innovatieve danser die danst op het snijvlak van breakdance en moderne dans met klassieke technieken. Hij ontwikkelde hiermee een nieuw en eigen dansidioom en richtte zijn eigen danscompany op met de naam Zero Dance Theatre. “Als je ons zou moeten omschrijven in natuurelementen dan ben ik lucht en water en Denden aarde en vuur”, zegt Redo. “Maar je hebt alle elementen nodig om tot een perfect geheel te komen.” 

REMLA is een indrukwekkend en intens danstheater; een uur lang vertellen de dansers samen als water en vuur hun afzonderlijke verhaal, de muzikanten bewegen met hen mee. “Het publiek ademt elke adem met ons mee. REMLA is geen dansvoorstelling, geen muziekvoorstelling, we zijn één kloppend geheel van allemaal verschillende werelden.”

Tranen in de ogen
Door hun verhaal te dansen in REMLA hopen Redo en Denden mensen te inspireren buiten hun bekende kaders te kijken en iets te zien wat hen tóch raakt en verbindt. Redo: “Soms zie je mensen met tranen in hun ogen in het publiek zitten, terwijl ze niks van de teksten uit de muziek kunnen verstaan. De zoektocht naar je plek in je familie en in de maatschappij en de emotie die je daarbij voelt herkent iedereen.” Denden hoopt dat REMLA ook veel mensen uit het Midden-Oosten en andere Arabische landen inspireert om naar de voorstelling te komen. “In onze culturen is dans, zeker voor mannen, geen carrière pad dat erg wordt gewaardeerd. Ik hoop ook de ouderen te kunnen laten zien dat dans, of eigenlijk je openstellen voor iets wat je niet kent, het allermooiste is wat je kan doen en overkomen.”

Door Mireille Capiau, 1-10-2023.